Kaksi työntekijää kävelee toimiston eri kerroksissa. Välissä on portaat joita yksi työntekijä laskeutuu pitäen kaiteesta kiinni.

Tekoälyn käyttö Insinööriliitossa

Tämä tekoälykuvaus sisältää tekoälyn keskeiset käyttötavat Insinööriliitossa. 

Yleisiä periaatteita 

Insinööriliitto käyttää tekoälyä työkaluna, jonka avulla tehostetaan ja parannetaan tarjoamamme jäsenpalvelun laatua ja tehokuutta. Käytämme ainoastaan ennalta testattuja ja tutkittuja tekoälyn välineitä. Kaikki Insinööriliiton työntekijät ovat itse vastuussa materiaalista, jonka he tuottavat tekoälyavusteisesti. 

Noudatamme tietosuojasta ja tekoälystä säädettyjä lakeja ja asetuksia. Kerromme avoimesti tekoälyn käytöstä työssä ja toiminnassamme. 

Kaikissa järjestelmissämme tieto pysyy vain ja ainoastaan Insinööriliitolla ja tietoturva on huolehdittu niin, ettei tietoa vuoda liiton ulkopuolelle. 

Tekoälyn käyttöön sisältyy useita eettisiä, laadullisia ja energian kulutukseen liittyviä kysymyksiä. Huomioimme nämä kaikessa kehitystyössämme. 

Keskeiset käyttökohteet 

Asiakastapausten luokittelu. Asiakaspalveluun saapuvat tapaukset luokitellaan automaattisesti eri kategorioihin tekoälyn toimesta. Asiakaspalvelun asiantuntija tarkistaa ja korjaa kategoriat aina ennen tapauksen käsittelyyn ottamista.  

Ratkaistujen tapausten tiivistäminen. Ratkaistuista asiakastapauksista tehdään tekoälyn avulla tiivistelmä, jossa listataan tapauksen pääkohdat ja ratkaisu, johon on päädytty. Tiivistelmiä hyödynnetään ratkaistujen asiakastapausten uudelleentarkastelussa. 

Tietoartikkelien tuottaminen. Tekoäly tuottaa kysymys ja vastaus -pohjaisia tietoartikkeleita yleisimpien ratkaistujen tapausten pohjalta. Tuotettu sisältö ei koskaan sisällä mitään yksilöitäviä henkilö- tai yritystietoja. Asiakaspalvelun asiantuntija tarkistaa ja korjaa tietoartikkelit aina ennen julkaisua. 

Tekoälyn tuottamat vastauspohjat. Tekoäly tuottaa valmiita vastauspohjia asiakaspalvelutapauksille. Vastauspohjat perustuvat asiakastapausten tiivistelmiin ja tietoartikkeleihin. Asiakaspalvelun asiantuntija tarkistaa, täydentää ja korjaa tekoälyn tuottamat vastaukset aina ennen lähettämistä. 

AI-agentit. Asiakaspalveluportaalissa on käytössä AI-agentteja, jotka avustavat jäsentietojen päivittämisessä ja tiedon etsinnässä. Tekoälyn antamat neuvot ja vastaukset perustuvat liiton tietoartikkelitietokannan tai muiden luotettujen lähteiden dataan. AI-agenttien antamat neuvot ja tiedot voivat olla virheellisiä ja ne tulee aina tarkistaa ennen päätösten tekemistä.